Rozhodnutia,
ktorými štát určuje maximálne ceny tepla pre domácnosti i
ostatných odberateľov, vydávalo do roku 1998 Ministerstvo
financií SR. V roku 1998 sa ministerstvo tejto nepríjemnej
povinnosti zbavilo, pretože právomoc určovať maximálne ceny
tepla bola presunutá na okresné úrady (ďalej len „OÚ“).
Dňa 14.6.2001 schválil parlament zákon č. 276/2001 Z.z. o
regulácii v sieťových odvetviach, čím došlo k ďalšiemu
presunu kompetencií v tejto oblasti. Všetky maximálne ceny
tepla účinné od 1.1.2003 určuje na základe tohto zákona
novozriadený Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej
len „ÚRSO“).
Rozhodnutia okresných úradov o regulácii cien sa museli
uverejňovať v publikačnom orgáne ministerstva (§ 11 ods.
2 zákona č. 18/1996 Z.z. o cenách) a týmto publikačným
orgánom bol do 31.12.2002 Finančný spravodajca Ministerstva
financií SR (ďalej len ”FS”). Bez uverejnenia vo FS
nemohol nijaký cenový výmer OÚ nadobudnúť ani platnosť, ani
účinnosť. To znamená, že nijaký dodávateľ tepla nesmel a
nesmie účtovať domácnostiam ani iným odberateľom cenu tepla
podľa nového cenového výmeru skôr, ako bol tento CV
uverejnený vo FS. Posledné cenové výmery OÚ, boli uverejnené
vo Finančnom spravodajcovi MF SR č. 7/2002, s dátumom
vydania 16.12.2002. Prehľad všetkých cenových výmerov
vydaných okresnými úradmi v období od 1.1.1999 do 31.12.2002
nájdete na tejto webovej stránke.
Okresné úrady postupovali pri určovaní maximálnych cien tepla
rôznorodo, Ministerstvo financií SR si svoju povinnosť
usmerňovať ich činnosť v tejto oblasti zjavne neplnilo (§
20 ods. 2 písm. k/ zákona č. 18/1996 Z.z. o cenách).
Zlyhali aj organizácie, ktoré sa snažia o ochranu
spotrebiteľských práv v tejto oblasti a preto dodnes celá
ťarcha za hriechy okresných i ministerských úradníkov dopadá
na plecia radových spotrebiteľov. A tento stav bude trvať
dovtedy, kým sa všetky spory z toho plynúce nevyriešia –
vrátane sporov, ktoré ešte len vzniknú, ohľadne vyúčtovaní
za dodávky tepla a teplej úžitkovej vody, uskutočnené v roku
2002.
V predchádzajúcich rokoch vydali OÚ tisíce cenových výmerov,
značná časť z nich nebola nikdy vo FS uverejnená. Presný
počet neuverejnených (neplatných) cenových výmerov, podľa
ktorých dodávatelia v minulých rokoch nezákonne účtovali
svoje dodávky tepla a teplej úžitkovej vody, sa už asi nikdy
nedozvieme. Zmieriť sa budeme musieť aj s tým, že ani z toho
plynúce bezdôvodné obohatenie sa výrobcov tepla, už nikto
nikdy presne nevyčísli.
Preto ponechajme bokom neplatné (neuverejnené) cenové
výmery a pozrime sa bližšie na tie, ktorých uverejnenie vo
FS okresné úrady zaobstarali. Každý môže do FS nahliadnuť a
každý si môže pravdivosť nasledujúcich riadkov overiť. V
rokoch 1999, 2000 a 2001 bolo vo FS uverejnených 2683
cenových výmerov OÚ a popri nich aj niekoľko desiatok
smerníc, dodatkov, doplnkov, či opráv cenových výmerov.
Najcharakteristickejším znakom týchto CV je ich
retroaktivita, čiže spätná pôsobnosť. Retroaktivitu
civilizovaný svet neuznáva a preto musí byť pre každého
priemerne rozhľadeného človeka listovanie vo FS šokujúce. Zo
zmienených 2683 CV bolo len 9 (deväť) uverejnených vo
FS s dostatočným časovým predstihom. Všetky ostatné CV sú
retroaktívne, pretože deklarovaný dátum nadobudnutia ich
účinnosti je skorší, ako skutočný dátum nadobudnutia ich
účinnosti. Obdobná situácia bola aj v roku 2002, kedy bolo
vo FS uverejnených spolu 781 CV a z nich len 3 (tri)
neboli poznačené retroaktivitou.
Pomyselný priemerný CV z rokov 1999 až 2001 bol vyhotovený
22. marca, deklaroval svoju účinnosť alebo platnosť od 1.
januára a vo FS bol uverejnený (teda nadobudol účinnosť)
až 13. júna. Priemerný dodávateľ tepla je krytý
retroaktívnym cenovým výmerom okresného úradu a účtuje nové
– vyššie ceny tepla zásadne od 1. januára. Priemerný
odberateľ tepla nesledoval FS, nemá prehľad o platných
cenách tepla vo svojom okrese a platí. Zaplatí spravidla
všetko, čo sa vo výučtovaní objaví, teda aj novú – vyššiu
cenu tepla za obdobie od 1. januára do 13. júna. Toto
konštatovanie žiaľ platí v plnom rozsahu aj na vyúčtovania
za dodávky tepla a teplej úžitkovej vody, ktoré boli
uskutočnené v priebehu roku 2002 a ktoré môžeme očakávať
niekedy v apríli alebo v máji 2003.
V okrese Nové Zámky platila maximálna cena tepla určená pred
1. januárom 1999 najmenej do 31.12.2002, pretože v období od
1.1.1999 do 31.12.2002 nebol uverejnený vo FS ani jeden
cenový výmer Okresného úradu v Nových Zámkoch ! O trochu
lepšia je situácia v okresoch Bánovce nad Bebravou
(posledná maximálna cena tepla pre domácnosti 290 Sk/GJ,
ktorá bola uverejnená vo FS, platila od 13.9.1999 do
31.12.2002) a Bardejov (posledná maximálna cena tepla
pre domácnosti 200 Sk/GJ, ktorá bola uverejnená vo FS,
platila od 29.6.1999 do 31.12.2002).
Naivný bol ten, kto sa nazdával, že zriadením Úradu pre
reguláciu sieťových odvetví sa problém retroaktívnych cien
tepla vyrieši. Kým ešte v novembri 2002 zástupcovia ÚRSO v
masmédiach ubezpečovali, že maximálne ceny tepla pre
všetkých vyše 1400 držiteľov licencií určia najneskôr do
31.12.2002, skutočnosť je taká, že do uvedeného dátumu
zverejnili na svojej internetovej stránke
www.urso.gov.sk
len 99 (deväťdesiatdeväť) regulačných rozhodnutí.
Napriek tomu, že rovnaký stav (99 zverejnených regulačných
rozhodnutí) bol aj 6.1.2003, vydal ÚRSO prostredníctvom
TASR v tento deň správu, podľa ktorej „zatiaľ vydal asi
500 cenových rozhodnutí“. V tejto správe tiež uviedol,
že „počet rozhodnutí sa každý deň zvyšuje a cenové výmery
by mali mať všetci dodávatelia do konca januára“. O tom,
že prístup k týmto regulačným rozhodnutiam by mali mať aj
akýsi odberatelia tepla a akýsi koneční spotrebitelia tepla,
teda Úrad pre reguláciu sieťových odvetví vôbec neuvažuje.
Ústretovosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví voči
výrobcom tepla nemá medze. Hoci nijaké rozhodnutie nijakého
úradu nemôže nadobudnúť účinnosť skôr ako bolo zverejnené
(pokiaľ nebolo vydané v správnom konaní), vydal tento
úrad 12.12.2002 rozhodnutie, ktorým bez akéhokoľvek
zákonného podkladu „zlegalizoval“ fakturovanie
preddavkových platieb za dodávky tepla podľa údajov, ktoré
uviedli dodávatelia tepla vo svojích návrhoch – teda podľa
údajov, ktorých pravdivosť tento štátny orgán ešte vôbec
nepreveroval ! Akoby zákonom daná povinnosť ÚRSO starať sa
pri svojej regulačnej činnosti aj o ochranu spotrebiteľa,
vôbec neexistovala (§ 2 písm. b/ zákona č. 276/2001 Z.z.).
A preto sa vážený spotrebiteľ musíš o svoju ochranu starať
sám. Vyhľadaj si na začiatok ten „svoj“ cenový výmer
a porovnaj ho trebárs s údajmi vo svojom poslednom
vyúčtovaní Ak nepatríš medzi tých šťastných 7 % (taký je
podiel regulačných rozhodnutí uverejnených včas), ktorým
ÚSO určil maximálnu cenu tepla pred 1. januárom 2003, môžeš
sledovať na tejto webovej stránke ďalší vývoj kauzy zvanej
„retroaktivita“.
Peter Kmec
|